Thursday, October 4, 2007

Kajian Buku Ilmiah

Kekayaan sebenar bukan sekadar harta dunia



Judul: Kaya Sebelum Miskin
Penulis: Akhil Hayy dan Razzi Armansur
Penerbit: Inteam Records Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan

KITA mempunyai sumber kekayaan semula jadi dalam diri, bersama kita sejak sebelum lahir ke dunia, tetapi kebanyakan kita tidak ambil tahu serta tidak memanfaatkan kekayaan itu kerana tidak kenal kekayaan ada pada diri.

Apa yang akan anda lakukan kepada kekayaan sekarang sebelum jatuh miskin? Itulah persoalan dibawa dalam buku hasil karya penceramah bebas Akhil Hayy dan Razzi Armansur supaya kekayaan yang ada dapat dimanfaatkan untuk meraih lebih banyak kekayaan.

Aku Kaya, bab dua dalam buku ini mengajak pembaca menghargai harta yang ada pada diri dibekalkan Allah kerana ia tidak ternilai jika dibandingkan dengan kekayaan bersandarkan kepada harta benda.

Bab ini juga membetulkan salah anggap bahawa kekayaan sering dikaitkan dengan wang dan harta menyebabkan ramai berasakan diri miskin hanya kerana tidak ada wang yang banyak, rumah besar, kereta mewah serta material berharga yang lain.


Hakikatnya manusia mempunyai dua kekayaan iaitu kekayaan dalam diri serta luar diri. Kekayaan luar diri adalah kekayaan tersedia di sekeliling kita, ada yang kelihatan tidak kurang tersembunyi daripada penglihatan mata.

Cara mendapatkan hasil kekayaan luar diri memerlukan kekayaan dalam diri yang kemudian digunakan untuk mendapat kekayaan di luar diri. Bunyi sedikit berfalsafah, namun dengan penjelasan lanjut dalam buku itu nanti akan dapat difahami maksud cuba disampaikan.

Buku Kaya Sebelum Miskin adalah mengenai kekayaan, kemiskinan dan bagaimana cara memanfaatkan kekayaan yang diberi secara percuma oleh Allah sebelum sampai tamat tempoh, akhirnya kita jadi miskin.

Antara kekayaan dalam diri dibekalkan Allah yang mesti digunakan dan dimanfaatkan sebelum tamat tempoh ialah nyawa, masa, tenaga, kesihatan nafsu, akal dan fizikal. Dikatakan sebelum tamat tempoh kerana apabila ditarik kekayaan itu, tiada apa yang boleh dilakukan.

Turut dimuatkan dalam buku setebal 140 halaman ini ialah panduan bagaimana supaya kaya bertambah kaya serta amalan menambahkan kekayaan antaranya menyelesaikan hutang dengan segera, utamakan hak orang dengan segera serta amalkan sifat pemurah.

Cara mencari berkat serta tanda tidak berkat juga didedahkan seperti perasaan tidak pernah cukup walau dapat sebanyak mana pun, tidak gembira, menjadi kedekut, menjadi takut hingga membina penjara sendiri.

Selain menyajikan aspek penting mengenai kekayaan serta sebab-musabab kenapa ia perlu dipelihara, buku ini turut mengimbas sejarah dilalui penulisnya, Akhil Hayy, bekas penyanyi kumpulan rock yang bertukar menjadi pendakwah.

Malah, beliau turut membekalkan sajak berunsur kesedaran pada akhir setiap topik yang dibincangkan dalam tujuh bab diketengahkan termasuk Kaya Semakin Kaya, Subur Berbuah Subur Gersang dan Hendak Dibawa Ke Mana Kekayaan Ini?.

No comments: