Instrumen/alat Untuk Mengenalpasti Masalah/Isu 1.
Temubual
Temubual adalah satu kaedah pungutan data yang penting kerana ia membantu pengkaji mendapatkan maklumat secara mendalam dalam memahami sesuatu situasi/masalah/isu dengan jelas. Temubual awal boleh dibuat secara temubual berstruktur dan temubual tidak berstruktur yang boleh dilaksanakan bersama:
- rakan-rakan sekerja dalam bidang yang sama
- ketua panitia mata pelajaran
- pelajar/ murid
- ibu bapa
- pentadbir
1.1 Temubual Berstruktur
Soalan-soalan yang ingin ditanya adalah terhad pada sesuatu tajuk atau bidang yang tertentu sahaja dan telah ditentukan supaya pengkaji dapat menyoal secara sistematik.
Temubual dengan rakan sekerja dalam bidang yang sama
Bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang cara guru Bahasa Inggeris membetulkan kesilapan ejaan murid.
- Adakah anda membetulkan semua kesilapan ejaan murid?
- Adakah anda pernah mendenda murid yang membuat kesilapan ejaan?
- Jika ada, apakah denda yang anda gunakan?
- Siapakah murid yang selalu didenda?
Temubual dengan murid
Berdasarkan satu situasi di bilik darjah dalam mata pelajaran matematik untuk mendapatkan maklumat bagi memulakan Kajian Tindakan tentang tajuk Set
- Adakah kamu suka tajuk Set?
- Apa masalah awak dalam tajuk Set?
- Apa cadangan awak supaya awak boleh jawab soalan Set dengan berjaya?
Sumber : Sharifah binti Ahmad, SMK Gelang Patah, Johor Bahru. Johor
1.2 Temubual Tidak Berstruktur
Soaljawab yang mementingkan penerokaan idea ataupun perbincangan terbuka. Dilakukan dalam situasi tidak formal. Kaedah ini memberi peluang pengkaji meneroka secara mendalam dan membuat interpretasi mengenai perasaan dan ideanya sendiri.
Temubual dengan murid
- Adakah apa-apa yang kamu hendak beritahu cikgu?
- Mengapa kamu rasa begitu?
- Apakah pandangan atau pendapat kamu?
2 Ujian Kertas Pensil / Bertulis
Ujian kertas pensil / bertulis boleh dirujuk sebagai salah satu alat untuk mengenalpasti masalah. Hasil ujian kertas pensil boleh dirujuk sebagai sumber.
Contohnya:
- ujian bulanan
- ujian percubaan
- ujian tahunan
- ujian semester
3 Soal Selidik
Soal selidik digunakan untuk mengutip data secara formal. Soal selidik yang dibentuk mesti memenuhi objektif atau soalan kajian yang telah dikenalpasti. Hasil soal selidik yang memberi fokus kepada item-item dalam sub-topik boleh dijadikan indikator dalam menentukan fokus terhadap masalah/ isu.
Terdapat beberapa jenis soalan dalam soal selidik :
1. Dichotomous - bertujuan untuk mendapatkan pilihan sampel daripada 2 pilihan yang diberi.
Adakah anda suka belajar pecahan? | Ya | Tidak |
Belajar pecahan memerlukan perkiraan | Benar | Salah |
2. Likert scale - bertujuan untuk mendapatkan tingkat penilaian / persepsi / persetujuan sampel.
Skala jawapan: 3-poin/4-poin/5-poin/7-poin
Berdasarkan tahap kognitif sampel:
- Tingkat Persetujuan
1=Sangat Tidak Setuju
2=Kurang Setuju
3=Bersetuju
4=Sangat Bersetuju - Tingkat Keberkesanan
- Tingkat Faedah
- Tingkat Kekerapan
- Tingkat Kefahaman
Contoh soalan skala 4-poin
Sejauh manakah anda ................................
Kenyataan | Skala | |||
............................... | 1 | 2 | 3 | 4 |
Tingkat Kekerapan
Borang Kajian Emosi Pelajar
Arahan: Sila bulatkan nombor yang mengambarkan kekerapan anda mengalami perasaan yang dinyatakan semasa menjalankan eksperimen Sains.
. | Sangat Kerap | Kerap | Agak Kerap | Jarang | Jarang Sekali | |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
1. | Tenang | . | . | . | . | . |
2. | Was-was | . | . | . | . | . |
3. | Terpaksa | . | . | . | . | . |
4. | Keliru | . | . | . | . | . |
5. | Berminat | . | . | . | . | . |
6. | Ingin Mencuba | . | . | . | . | . |
7. | Takut | . | . | . | . | . |
8. | Yakin | . | . | . | . | . |
9. | Berani | . | . | . | . | . |
10. | Malas | . | . | . | . | . |
Sumber:
Guru-guru. (1998). SMK Tanah Merah, Pendang, Kedah
3. Rank Order - bertujuan untuk mendapatkan penilaian sample kepada semua item yang disenaraikan dengan memberikan pemberatannya. Susunkan beberapa item yang mempunyai ciri-ciri yang sama (mutually exclusive) mengikut keutamaan
Contoh
Nombor 1 menunjukkan peringkat tertinggi, Nombor 2 menunjukkan kedua tertinggi dan seterusnya hingga nombor terakhir yang menunjukkan paling rendah tingkat keutamaannya.
Contoh:
Berikan penilaian anda ……. mengikut keutamaannya……
Syarahan | . |
Latih Tubi | . |
Lakonan | . |
Lawatan | . |
4. Soalan Terbuka (Open-Ended) - bertujuan untuk mendapatkan pendapat sample dengan menulis sendiri pendapatnya.
1. Tuliskan 2 perkara penting yang kamu telah pelajari dalam mata pelajaran Matematik bagi tempoh dua bulan yang lepas
.………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………….
. 2. Berikan cadangan kamu bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran Matematik di kelas kamu.
……………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………..
5. Inventori Kendiri
Soalan inventori kendiri boleh dibentuk oleh penyelidik untuk memahami masalah yang wujud dalam bidang tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya.
Contoh
. | . | Always True of Me | Often True of Me | Sometime True of Me | Rarely or Never True of me |
1. | I can tell when a musical note is off-key | . | . | . | . |
2. | I have no trouble reading maps | . | . | . | . |
3. | I am a good dancer | . | . | . | . |
4. | I can easily do practical mathematical operations in my head | . | . | . | . |
5. | I am very sensitive to other peoples' feelings. | . | . | . | . |
6. | ........................ | . | . | . | . |
7. | ........................ | . | . | . | . |
8. | ........................ | . | . | . | . |
9. | ........................ | . | . | . | . |
10. | ........................ | . | . | . | . |
Sumber:
McGrath,H. & Noble, T.
6. Borang Pemerhatian
Borang pemerhatian dibentuk bagi meneliti situasi/kejadian serta memikirkannya secara kritikal.
Jadual : Tingkahlaku Pelajar Semasa Intervensi Dilaksanakan | |||
... | Aktiviti | Tingkahlaku Pelajar | Kekerapan |
1. | Memperkenalkan Set dan konsep rajah Venn sebagai sebuah padang bola | Ketawa | . |
2. | Analogi U nC, A' dan n | Tumpukan perhatian. | . |
3. | Soal jawab lisan | Suka menjawab beramai-ramai | . |
4. | Contoh soalan melibatkan gambarajah Venn | Tekun mendengar | . |
5. | Latihan melibatkan gambarajah Venn | Suka tanya rakan | . |
6. | Penerangan soalan berbentuk ayat | Ramai tidak faham istilah digit dan nombor perdana | . |
7. | Latihan melibatkan ayat | Selalu bertanya guru maksud soalan | . |
Sumber:
Sharifah bt.Ahmad (1998). SMK Gelang Patah, Johor Bharu, Johor
7. Catatan Harian Rancangan Mengajar Guru
- jurnal refleksi guru/ pelajar
- diari guru/ pelajar
- memo arahan kerja
Refleksi Pedagogi Dalam Tinjauan Awal (Format yang digunakan ialah Refleksi Grid)
.Refleksi | .Cadangan Tindakan |
Teknik dapat tarik perhatian pelajar lemah | Tajuk-tajuk lain dikaitkan dengan minat pelajar |
Pelajar diberi peluang berkomunikasi antara satu sama lain | Mesti peruntukan masa pelajar melahirkan secara lisan apa yang telah diajar. |
Tanamkan sikap jangan malu untuk menjawab walaupun mungkin salah | Membuat borang semakan mengenai kekerapan pelajar berani menjawab secara individu |
Saya mesti lebih sistematik dalam penerangan konsep digit dan nombor | Guna kapur yang berwarna-warni semasa penerangan |
Galakkan 'peer tutoring' di kalangan pelajar | Wujudkan struktur untuk kerja berpasangan /kumpulan |
Contoh-contoh lain harus didedahkan | Adakan lembaran kerja berkaitan latihan ini |
Syarat-syarat terhadap digit perlu ditekan | Membuat analisis soalan SPM 93-97 berkaitan bentuk soalan ini. |
No comments:
Post a Comment