Friday, September 28, 2007

PERSEDIAAN MENGHADAPI UJIAN ATAU PEPERIKSAAN

Kehidupan sebagai seorang pelajar penuh dengan perjuangan dan pengorbanan. Segala perjuangan dan pengorbanan dalam menuntut ilmu adalah mulia dan suci di sisi agama Islam, dalam suatu perjuangan kadang-kadang memperolehi kemenangan atau kejayaan dan ada kalanya kecundang. Kejayaan dan kegagalan semuanya telah ditentukan oleh Allah Subhanahu Wataala. Sebagai seorang hambanya kewajipan kita hanyalah berusaha. Apa sahaja keputusan yang diterima redhailah. Sekiranya berjaya, bersyukurlah kepada Allah Subhanahu Wataala. Jika sebaliknya terimalah dengan sabar dan redha. Kemungkinan di sebalik kegagalan itu banyak hikmat dan rashia yang tersirat yang kita tidak sedari. Apa yang penting hendaklah berusaha dan tidak putus asa. Oleh itu selepas berusaha hendaklah bertawakkal kepada Allah Subhanahu Wataala. Ketahuilah bahawa rajin dan berusaha itu asas dan tangga kearah kejayaan dan kecemerlangan.

Bagi mengelakkan atau mengurangkan rasa cemas, bimbang, bingung takut atau debaran dan berbagai-bagi tekanan perasaan untuk menghadapi hari peperiksaan dan untuk menghasilkan pencapaian yang cemerlang, maka sebagai seorang pelajar muslim yang beragama adalah amat digalakkan untuk melakukan beberapa amalan-amalan yang tertentu sebagai satu usaha tambahan disamping amalan-amalan wajib yang lain amalan-amalan itu terbahagi kepada dua bahagian utama pertama: amalan kerohanian kedua: amalan fizikal.

Amalan kerohanian adalah yang berkaitan dengan pemeliharan hubungan dengan Allah Subhanahu Wataala dan ketaatan terhadap segala perintah-perintah keagamaan seperti sembahyang, membaca Al-Quran, bertawakkal dan berharap kepada Allah Subhanahu Wataala, sabar, syukur, sentiasa mengingati Allah, mengerjakan sembahyang hajat, mengamalkan doa-doa yang tertentu dan sebagainya.

Manakala amalan yang berkaitan dengan fizikal atau pun jasmani luaran ialah dengan mengamalkan sistem permakanan atau minuman yang sempurna dan teratur, melakukan riadah atau senaman serta meluangkan waktu untuk merehatkan badan dan juga otak dan sebagainya.

Begitu juga para pelajar hendaklah mengambil berat tentang kesihatan. Kesihatan amat perlu dijaga setiap masa. Badan yang sihat akan memudahkan segala pekerjaan. Apabila kesihatan terganggu akibat berpenyakit maka akan tergendala dan membuntutkan apa sahaja tindakan dan pekerjaan kita.

Seorang pelajar tentunya akan merasa gundah, apabila terjadi sesuatu yang tidak diingini sewaktu hampir peperiksaan. Ada di antaranya yang kematian ahli keluarga dengan tiba-tiba, ada jatuh sakit, ada yang kehilangan semangat untuk belajar serta malas dan berbagai-bagai lagi bentuk ujian yang didatangkan oleh Allah Subhanahu Wataala untuk menguji hamba-hamba. Keadaan ini jika tidak dibantu dengan kesabaran, boleh memburukkan kebolehan seseorang pelajar itu untuk menjawab soalan dan memperolehi kejayaan. Oleh yang demikian ucapkanlah doa berikut ini setiap kali selepas solat. Insya Allah, Allah Subhanahu Wataala akan memberi kekuatan jiwa dan kegentalan semangat untuk menghadapi semua ujian ini.


Doa ini dalam surah Al-Insyirah ayat 5 hingga 8:-
Tafsirannya: “Oleh itu, maka tetapkanlah kepercayaan mu bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Sekali lagi ditegaskan: bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai daripada sesuatu amal saleh, maka bersungguhlah engkau berusaha mengerjakan amal saleh yang lain. Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon apa yang engkau gemar dan ingin”.

Seorang pelajar amat memerlukan ketenangan hati. Oleh itu sentiasalah berdoa kepada Allah Subhanahu Wataala supaya dikurniakan ketenangan dan kesucian hati terutamanya di waktu hampir menjelang peperiksaan. Berdoalah selepas setiap waktu solat fardhu mahupun solat sunat iaitu :-
Ertinya: Ya Allah! Ampunkanlah untukku dan kedua ibu bapaku, semua orang Islam lelaki dan wanita orang-orang mukmin lelaki dan wanita yang hidup dan mati. Sesungguhnya engkau maha dekat lagi mengkabulkan semua permintaan. Ya Allah Tuhan semesta alam. Ya Allah sucikanlah hatiku dari sifat-sifat munafik, jauhilah amalan perbuatanku dari perbuatan yang hanya berpura-pura sahaja. Hindarkanlah lidahku dari kata-kata dusta, kedua mataku dari tidak jujur. Sesungguhnya engkau mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati. Ya Allah ! sesungguhnya aku memohon kepada Mu jiwa yang tenang untuk bertemu dengan Mu, suka menerima pemberian Mu dan rela dengan ketentuan Mu.

Adalah digalakkan sebelum mengulangkaji pelajaran hendaklah melakukan sembahyang hajat dua rakaat, setelah itu berdoa kepada Allah Subhanahu Wataala dengan doa-doa tertentu agar dipermudahkan untuk memahami dan menghafalnya, begitu juga dengan mengucapkan zikir dan salawat ke atas Rasulullah Sallallahu Alaihi wassallam buat memberikan kita ketenangan dan kemudahan untuk menghadapi peperiksaan.

Demikianlah beberapa kaedah atau langkah yang diajarkan oleh agama untuk diikuti sebagai usaha kita untuk mendapatkan kejayaan insya-Allah.
Firman Allah Subhanahu Wataalah dalam Surah Al-‘Ashr ayat 1 hingga 3 Tafsirannya:
“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar

No comments: